Huishoudelijke Hulp in vier stappen

Op hogere leeftijd kan huishoudelijke hulp voor de een bittere noodzaak zijn, voor de ander meer gemak. Hulp bij het huishouden helpt in ieder geval mee om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen. Maar waar vindt u een goede hulp huishouding? En waar moet u dan op letten? Doorloop onderstaande vier stappen en ga goed voorbereid op zoek naar een hulp in de huishouding.

 

Stap 1: wat is uw situatie

 

Stap 2: kies de soort hulp: particuliere of georganiseerde hulp huishouding

 

Stap 3: maak afspraken

 

Stap 4: financiële afhandeling

 

Kijk voor meer informatie op de website van Alles Zelf.

 

 

Alles Zelf

Alleszelf.nl

Langer en beter zelfstandig wonen. Tot op de hoogste leeftijd.

 

Alleszelf.nl wil ouderen, mantelzorgers en hulpverleners inspireren en helpen om tot op de hoogste leeftijd zelfstandig te blijven wonen en alles maximaal zélf te regelen. Dit doet Alleszelf.nl met onafhankelijke, deskundige berichten, overzichten en vergelijkingen. Met inbreng van bezoekers van Alleszelf.nl komt op die manier een uniek platform tot stand waar mensen zelf direct gebruik van kunnen maken.

 

Zoveel mogelijkheden

 

De ervaring leert dat er voor ouderen ontelbaar veel voorzieningen zijn in ons land: van telefooncirkels tot bezoekdiensten, van klusjesmannen en thuiszorg tot hulp bij de computer, smartphone, huisdieren, administratie en aanpassing van de woning. En wat te denken van ontmoetingsgelegenheden, cursussen, informatie, advies, maaltijden en alarmeringsdiensten? Sommige organisaties die deze diensten aanbieden werken alleen in bepaalde wijken en buurten; andere aanbieders werken voor hele dorpen, steden of regio’s. Soms zijn ze in het hele land actief.

Het aanbod verschilt ook op de manier waarop deze beschikbaar is. De diensten worden soms geleverd door individuele vrijwilligers, andere keren door georganiseerde vrijwilligers. Ook is aanbod beschikbaar via organisaties die uit belasting- of premiegeld door de overheid betaald worden. Tot slot zijn er steeds meer private, commerciële aanbieders. Kortom: er is heel veel keuze.

 

Zelf kiezen

 

Veel ouderen en mantelzorgers willen graag de regie houden over hun leven, ook op de hoogste leeftijd. Maar met zo’n ontzettend groot en divers aanbod is dat vaak heel moeilijk. Zelfs voor professionals is het vaak moeilijk om een totaalbeeld te hebben. Terwijl dat juist nodig is om zorg en ondersteuning te kunnen regelen die 100% past. Dit is vaak niet mogelijk.

 

Kritisch zijn is belangrijk

 

De zorg en ondersteuning voor mensen op hoge leeftijd is vaak belangrijk voor hen. Bovendien gaat het in veel gevallen over een langdurige relatie tussen de oudere en de zorg- of hulpverlener, om ondersteuning bij mensen aan huis en soms zelfs aan lijf en leden. Dit zijn redenen om heel bewust te kiezen. Dit gebeurt lang niet altijd.

 

Vergelijken

 

Vaak kiezen ouderen en mantelzorgers diensten die andere mensen aan hen voorstellen. Dat kan natuurlijk prima uitpakken. Tegelijkertijd weten we dat het beschikbare aanbod zeer groot is; de kans dat een andere aanbieder of een andere oplossing daarom (nog) beter past is daarom groot. Het is dan ook belangrijk om goed en eenvoudig diensten te kunnen vergelijken. Hier zijn weinig mogelijkheden voor.

 

Direct gebruiken

 

Als ouderen, hun mantelzorgers of hulpverleners een dienst hebben gevonden die ze willen inschakelen, is het ook belangrijk dat dat vrijwel per omgaande kan gebeuren. Immers: met dank aan de technologische vooruitgang zijn steeds meer mensen eraan gewend om zaken snel te regelen: via een e-mailadres, een webformulier, een aanmeldbevestiging en/of een iDeal-betaling is vaak direct duidelijk wanneer producten of diensten ontvangen worden. ‘Vandaag besteld vóór 22.00 uur; morgen geleverd’, staat op steeds meer sites. Voor zorg- en dienstverlening aan ouderen is dit zelden van toepassing.

 

Een wereld te winnen

 

Kortom: als mensen steeds langer thuis willen en moeten blijven wonen, dan is het van groot belang om er alles aan te doen om hen dat mogelijk te maken. Daar is nog een wereld te winnen: “bomen en bos”, “kastje en muur” zijn alom aanwezig. Alleszelf.nl wil eraan bijdragen dat mensen maximaal zelfstandig hun zorg en ondersteuning kunnen regelen.

 

Doe mee en volg ons

 

Hebt u ideeën of ervaringen? Kent u goede voorbeelden die inspireren? Laat ze ons weten via info@alleszelf.nl. Volg ons op Twitter, Facebook en via onze nieuwsbrief met elke week gratis updates.

Bezoek nu hier Alleszelf.nl voor onafhankelijke, deskundige berichten, overzichten en vergelijkingen.

 

 

Seniorweb

SeniorWeb wil iedereen die niet met de computer is grootgebracht de mogelijkheden van de computer en internet zelf laten ervaren. Uitgangspunt is dat dit voor én door ouderen gebeurt.

Landelijke website

De overzichtelijke website www.seniorweb.nl is een ideaal vertrekpunt voor een ontdekkingsreis over het Wereld Wijde Web (www) en een veilige haven om weer terug te keren. Bezoekers kunnen er terecht voor nieuws, leerzame tips en doorverwijzingen over onderwerpen rondom computer en internet. Er is veel ruimte voor eigen initiatief van de websitebezoekers. Zij discussiëren met elkaar, wisselen adviezen uit en dragen zelf onderwerpen aan. Ze kunnen zich aansluiten bij een groep die met elkaar e-mailt over een hobby, iets verkopen of contact zoeken door een gratis advertentie te plaatsen. Per dag bezoeken meer dan 20.000 mensen de site.

Cursussen

SeniorWeb organiseert (in samenwerking met partners) door het hele land cursussen en workshops over computer- en internetgebruik, begrijpelijk en betaalbaar voor iedereen. Vele honderden vrijwilligers zijn de drijvende kracht achter de cursussen. Zij zorgen voor de organisatie en het lesgeven zelf. Niet voor niets noemt SeniorWeb hen Ambassadeurs, want zij hebben een missie: iedereen die niet met de computer is grootgebracht de vele mogelijkheden van de computer en internet zelf laten ervaren. De formule is heel succesvol. In maart 2008 zijn er meer dan 2.300 Ambassadeurs actief. Jaarlijks leren zij meer dan 55.000 vijftigplussers omgaan met de computer en internet. Dit gebeurt op 350 locaties verspreid over het hele land. Vaak doet een ruimte in een plaatselijk Rabobank kantoor dienst als leslokaal. Rabobank is hoofdpartner van SeniorWeb. Maar SeniorWeb werkt lokaal ook samen met andere organisaties zoals ouderenbonden, bibliotheken, stichtingen welzijn ouderen en woonzorgcentrum. Kijk voor een cursus bij u in de buurt op Cursus bij u in de buurt.

Lidmaatschap SeniorWeb

Wilt u na of naast een cursus nog steeds computerhulp ontvangen? Dan is het lidmaatschap van SeniorWeb iets voor u. Voor € 24,- per kalenderjaar (2009) geeft SeniorWeb haar inmiddels 95.000 leden een ruim aanbod van diensten, zoals een elektronische PCHulp Helpdesk en hulp aan huis. Diensten die vooral steunen op het grote netwerk van vrijwilligers. SeniorWeb leden ontvangen het kwartaal blad Enter met volop computertips, internetnieuws en ervaringen van andere leden. Op vertoon van uw ledenpas krijgt u korting op diverse software en hardware producten. En tenslotte ontvangen leden jaarlijks een Cd-rom met tips en trucs over de computer en internet.

Seniorweb Friesland

 

Friese afdelingen

In Friesland zijn zes afdelingen van Seniorweb:

afdeling Zuid West (Balk),

afdeling Noord Oost (Dokkum),

afdeling Zuid Oost (Gorredijk),

afdeling Heerenveen,

afdeling Zuid (Wolvega),

afdeling Wûnseradiel

De afdelingen presenteren zich op de site  www.seniorwebfriesland.nl

Stichting Senioren er op uit

Op deze site wordt een overzicht geboden van (aangepaste) dag- of meerdaagse uitjes.

Deze zijn gerangschikt naar provincie, plaats en categorieën, zoals

Musea,

Rondvaarten/rondritten/actief,

Theeschenkerijen/tuinen/ambachtelijke bedrijven,

Campings/vakantiehuizen,

B&B, logies, groepsaccommodatie, hotel, restaurant.